Kleur & Psychologie

Web Design

Kleur & Psychologie

Kleur maakt je website vrolijk en gezellig. Maar de kleuren die op een website te vinden zijn, worden vaak gekozen op gevoel of eigen voorkeur, ondanks dat kleuren een groot effect hebben op of een bezoeker een klant wordt. Daarom is het handig om met iets meer aandacht te kijken naar de kleuren op je (toekomstige) website.

Een goed gevoel

Bij het kiezen van de kleuren op je website is het belangrijk om na te denken over welk gevoel je naar de gebruiker wilt overbrengen. Wil je het gevoel van luxe overbrengen, of juist van snel & goedkoop? Op dit soort vragen moet je eerst antwoorden bedenken.

Kleur van andere Websites

Laten we eens kijken naar wat andere websites gedaan hebben. Een leuk voorbeeld, waar ze hun bedrijfsnaam naar de kleuren hebben vernoemd, is Coolblue.

Coolblue

Coolblue heeft, zoals de naam al zegt, voor blauw gekozen. Dat is een goede keuze, want blauw staat voor loyaliteit, betrouwbaarheid en effectiviteit. En daar maken ze ook reclame voor, zoals de optie om producten gratis te retourneren.

Kleur van de Coolblue website
De kleur blauw staat voor betrouwbaarheid en effectiviteit (afbeelding: Coolblue)

Naast blauw hebben ze ook gekozen voor de kleuren oranje en wit. Die eerste staat voor plezier, en dit komt weer overeen met hun slogan: ‘Alles voor een glimlach’. En dan wit. Dat staat voor helderheid en zuiverheid, en op de website van Coolblue zorgt dat voor een schone uitstraling.

Jumbo

Als tweede voorbeeld kijken we naar Jumbo. Zij gebruiken heel veel geel. Dat staat voor jeugdigheid en vriendelijkheid, en dat wil Jumbo ook graag naar voren brengen.

Kleur van de Jumbo website
De kleur geel staat voor jeugdigheid en vriendelijkheid (afbeelding: Jumbo)

Naast geel hebben ze ook veel groen op hun website. Groen staat voor verfrissing, evenwicht en milieu. Ook wordt er met groen positiviteit opgewekt. Ook zwart wordt veel gebruikt, zwart staat voor wijsheid en veiligheid. Samen met het geel vormt dit een mooie combinatie.

Kleurentheorie

Laten we even teruggaan naar de feiten. Daarvoor bekijken we de kleurentheorie. Als je het hebt over kleuren, kun je het hebben over licht, verf of printen.

Primaire kleuren

Als eerst kijken we naar primaire kleuren, met deze kleuren kun je iedere andere gewenste kleur maken.

In 1666 heeft Newton ontdekt dat de primaire kleuren voor licht rood, groen en blauw zijn. Deze drie kleuren geef je alle drie een waarde van 0 tot 255, waarbij 0 niks is en 255 alles. Je computerscherm en zaklamp werken ook met dit systeem.

Honderd jaar later, in 1766, heeft de wetenschapper Moses Harris de primaire verfkleuren ontdekt. Deze zijn rood, geel en blauw. Met deze drie kleuren kun je alle kleuren verf maken.

Printers gebruiken weer een heel ander systeem van kleuren. Daar zijn cyaan, magenta en geel de primaire kleuren. En ook met deze drie kleuren kun je iedere andere kleur maken.

Secundaire en Tertiaire kleuren

Naast primaire kleuren heb je ook secundaire en tertiaire kleuren. Als je de primaire kleuren met elkaar mengt, krijg je de secundaire kleuren (3). En als je die weer mengt, krijg je de tertiaire kleuren (6). Dat zijn er samen 12. Hieronder zie je een kleurenwiel met de primaire, secundaire en tertiaire verfkleuren.

Lichtkleuren

RGB Kleurenwiel
Rood, Groen en Blauw

Verfkleuren

CMG Kleurenwiel
Cyaan, Magenta en Geel

Printkleuren

RGB Kleurenwiel
Rood, Geel en Blauw

Meer over kleurentheorie lees je op https://www.w3schools.com/colors/colors_theory.asp, of zie je in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc

Psychologische kleur associaties

Mensen krijgen, als ze een kleur zien, een emotie of een gevoel. Als je de kleuren voor je website kiest, is het handig om daarop in te spelen. Daarom hier een overzicht van kleuren en wat ze met iemand doen.

Rood Rood staat voor energie, moed, kracht en opwinding. Dat verhoogt de hartslag en laat mensen sneller actie ondernemen, zoals het kopen van een product.
Blauw Blauw staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, communicatie, logica, koelte, oprechtheid en effectiviteit. In tegenstelling tot rood stimuleert blauw denken en zorgt het voor een betere concentratie.
Geel Geel staat voor jeugdigheid, optimisme, zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Geel grijpt de aandacht en zorgt voor positieve emoties.
Groen Groen staat voor balans, verfrissing, herstel, gezondheid, milieu, vrede en evenwicht. Met groen wordt positiviteit opgewekt. Bovendien is groen de kleur die het makkelijkst te verwerken is door je ogen.
Paars Paars staat voor luxe, visie, kwaliteit en waarheid. Paars stimuleert het bewustzijn en bevordert hierdoor het denken. Zo wordt er langer over keuzes nagedacht.
Oranje Oranje staat voor comfort, eten, warmte, veiligheid, passie en plezier. Oranje richt zich op comfort, zoals voedsel, warmte en onderdak.
Roze Roze staat voor romantiek, vrouwelijkheid, liefde en warmte. Roze zorgt ook voor rust.
Grijs Grijs staat voor neutraliteit. Het is de kleur met de minste effecten. Door teveel grijs te gebruiken, kan het juist een negatief effect hebben.
Bruin Bruin staat voor warmte, betrouwbaarheid, hulp en eerlijkheid. Bruin geeft een gevoel van rust, en wordt in verband gebracht met de aarde en de natuur.
Zwart Zwart staat voor wijsheid, efficiëntie, veiligheid en aantrekkingskracht. Zwart is een combinatie van alle kleuren, en brengt gevoelens van ernst mee.
Wit Wit staat voor hygiëne, helderheid, zuiverheid en eenvoud. Wit zorgt ervoor dat je website er netjes en fris uitziet.

Deze tabel is afkomstig van FrankWatching.

Kleur in je voordeel

Als je kleuren gebruikt, moet je één ding altijd goed in gedachten houden: Meer is niet altijd beter. Gebruik 3 à 4 kleuren, en niet te vaak. Hieronder zie je twee websites. Welke vind jij mooier?

Website met teveel kleur
Website met teveel kleuren
Website met goede kleur keuze
Website met goede kleurkeuze

Conclusie

Kleuren gebruiken op je website is heel goed en handig, maar je moet altijd een paar dingen in gedachten houden:

  • Bedenk goed waar je website over gaat, en kies daar kleuren voor
  • Gebruik niet teveel kleuren, 3 à 4 is genoeg
  • Kies geen rare achtergrond- of tekstkleuren, wit en zwart werkt vaak het beste
  • Gebruik kleuren niet te vaak

Zo, nu weet je genoeg over kleuren om de kleuren voor je eigen website te gaan bepalen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

-->